Levensbeschouwelijke vakken
Rooms-katholieke godsdienst
Het vak Rooms-katholieke godsdienst wordt twee lesuren per week gegeven in elke klas.
In onze lessen gebruiken we moderne lesmethoden met nieuwe boeken en groeiboekjes voor de leerlingen. We filosoferen, lezen en beluisteren verhalen, knutselen, zoeken op met de computer…
De inhoud van de lessen gaat over sociale vaardigheden, intermenselijke relaties, het geloof, het gebed, de Bijbel en de Kerk. We vertrekken vanuit de leefwereld van het kind en gaan dan verder naar Jezus, bijbelverhalen en religieuze rituelen.
We leren over de belangrijke christelijke feesten: Allerheiligen, Allerzielen, Kerstmis, Drie Koningen, Pasen, Onze Heer Hemelvaart, Pinksteren.
Ook de Eerste Communie wordt in het tweede leerjaar voorbereid. We vieren ook samen met de klasgroep in de Sint Laurentiuskerk te Hove de Eerste Communie.
juf Els
Niet – Confessionele Zedenleer
Als leerkracht niet – confessionele zedenleer wil ik graag een woordje uitleg geven over de inhoud van mijn lessen en over de gebruikte werkvormen.
Het doel van een morele opvoeding is het vormen van goede mensen die gelukkig zijn en die optimaal kunnen functioneren in onze samenleving.
In de zedenleerles vertrekken we niet van een autoriteit van buitenaf. Er wordt van uitgegaan dat de mens in zich alle mogelijkheden heeft om zelf, door middel van vrij onderzoek, eigen waarden en normen te kiezen die hem in staat stellen een goed mens te worden.
In plaats van erover te leren zullen we zoveel mogelijk trachten attitudes en krachten te ontwikkelen die het kind helpen een eigen persoonlijkheid te vormen en zelf levenshoudingen te kiezen.
Creativiteit, fantasie, zelfbewustzijn, gemeenschapszin, communicatie, sensitiviteit, … zijn in die zin belangrijke vormingsdoelen.
Om deze doelstellingen efficiënt na te streven maken we zo veel mogelijk gebruik van ervaringsgerichte werkvormen: groepswerk, fantaseren, introspectie, expressie, confrontatie, … (doen, denken, voelen).
In het eerste en tweede leerjaar zijn het vooral lessen rond de ontwikkeling van de eigen persoon die centraal staan (gevoelens, nieuwsgierigheid, klikken, zeuren, bang zijn, …).
In het derde en vierde leerjaar gaan we vaker kijken naar het groepsgebeuren, namelijk ik en de anderen/samenleving (ruzie, vriendschap, agressie, pesten, …).
In het vijfde en zesde leerjaar werken we meer rond wereldproblematiek (Amnesty International, wereldgodsdiensten, kinderrechten, conflicten, …).
Voor meer inlichtingen staat mijn klasdeur altijd voor u open.
juf Sarah