Peer tutoring
Tijdens het schooljaar 2007 - 2008 zijn we gestart met peer tutoring.
Dit is een project waarbij de kinderen van het tweede en het zesde leerjaar aan partner-lezen doen.
Voor de kinderen van het tweede leerjaar is het de bedoeling dat de technische leesvaardigheid bevorderd wordt. Daarvoor krijgen ze een leesmakker uit het zesde leerjaar die hen aanmoedigt en corrigeert op een vooraf getrainde wijze en dit onder toezicht van de leerkrachten.
Tegelijkertijd willen we een actieve en enthousiaste leeshouding bij deze kinderen uitlokken en een positieve leesattitude ontwikkelen.
Het bevorderen van het leesplezier achten we ook voor de kinderen uit het zesde leerjaar van groot belang, omdat kinderen op die leeftijd vaak interesse voor boeken verliezen.
Een andere doelstelling is het vergroten van de interactie en de effectieve leertijd. Het project vergroot de sociale relaties tussen de kinderen, doordat ze meer gericht zijn op samenwerking en zorg voor elkaar. Ook het zelfbeeld van de kinderen wordt positief beïnvloed. De kinderen uit het zesde leerjaar krijgen via peer tutoring verantwoordelijkheid en worden verplicht om zo stipt mogelijk en nauwkeurig te werken. De meerwaarde ligt voor hen in het feit dat ze goed moeten leren bijsturen daar waar het nodig is en moeten leren omgaan met oplossingsstrategieën. Hun sociale vaardigheden krijgen op deze manier heel wat groeikansen.
Enkele kinderen van het derde en vierde leerjaar die het goede leesniveau nog niet behaald hebben, krijgen ook extra inoefening via deze werkvorm.